Toekenningen Stadsdeel Zuid

Op 15 maart konden bewoners en organisaties uit Stadsdeel Zuid een aanvraag doen bij Stichting Amsterdam 750. Hieronder lees je welke aanvragers met subsidie van Stichting Amsterdam 750 een Kado voor de Stad gaan realiseren.

Bij de subsidieronde van Stadsdeel Zuid zijn er 18 aanvragen gehonoreerd.

Dans me je verhaal, ik zie wat jij niet ziet

Aanvrager: Stichting For An Equal Society
Bedrag: 50.000 euro

Het project ‘Dans me je verhaal, ik zie wat jij niet ziet’ betrekt jongeren uit Zuidoost bij de viering van 750 jaar Amsterdam door middel van co-creatie. Jongeren nemen deel aan interdisciplinaire werksessies met film, dans, muziek en mode, waarbij ze werken aan een presentatie met een korte film die het gesprek over stigmatisering in de Bijlmer wil stimuleren. Het project brengt jongeren, scholen en de kunstsector samen in een uniek creatief proces. Richtend op jongeren van 13-16 jaar uit Amsterdam Nieuw-West en Zuidoost, wordt het project gelinkt aan het vak CKV en aangeboden als naschoolse activiteit. Deze aanpak stimuleert jongeren om actief deel te nemen aan de viering van Amsterdams 750-jarig jubileum en biedt hen een platform om hun creativiteit te uiten en belangrijke maatschappelijke kwesties aan te kaarten.

Amsterdam Chess Open

Aanvrager: Stichting Amsterdam Chess Open
Bedrag: 50.000 euro

Amsterdam Chess Open 750 is een eerbetoon aan de Amsterdamse schaakgeschiedenis. Dit internationale weekendtoernooi vindt plaats op 1, 2 en 3 november 2024 op de HvA Business Campus in Zuidoost. Doel is om van dit toernooi in Amsterdam het grootste internationale weekendtoernooi te maken. Naast dit evenement wordt ook een uniek Stadsdelentoernooi georganiseerd, waarin verschillende Amsterdamse stadsdelen strijden om een openbare schaaktafel te winnen. Van historische toernooien tot de moderne opleving met series als The Queen’s Gambit, Amsterdam Chess Open verwelkomt schakers van alle leeftijden en achtergronden, met speciale aandacht voor inclusiviteit en gemeenschapsbinding in onze stad. In totaal kunnen 750 deelnemers van alle leeftijden, achtergronden, nationaliteiten en schaakniveaus meedoen.

Leve onze stad

Aanvrager: Stichting voor Kennis en sociale Cohesie
Bedrag: 20.000 euro

Amsterdam wordt 750 jaar en het Mentorproject van SKC jubileert met 25 jaar! Om dit te vieren schrijven 500 Amsterdamse kinderen uit groepen 6, 7 en 8 verhalen over hun stad. Deze leerlingen komen van 50 van de 250 Amsterdamse scholen die verbonden zijn aan SKC, een stichting die al 25 jaar aanvullend onderwijs biedt aan basisschoolleerlingen die opgroeien in een achterstandsomgeving. SKC trakteert meer dan 500 kinderen op schrijf- en schilderworkshops, waarbij ze zelfportretten maken in het Van Gogh Museum. Veel van de SKC-kinderen komen nooit in een museum maar nu gaan ze er zelf aan de slag! Thema van de workshops is ‘Jezelf leren kennen en op verschillende manieren naar jezelf kijken’. De 500 portretten en verhalen geven Amsterdam een eigen(tijds) gezicht en stem. Een selectie wordt gebundeld in het boek ‘LEVE ONZE STAD’. Op 7 oktober 2024, tijdens een groot evenement in het Stadsarchief Amsterdam, geven de kinderen dit boek als cadeau aan de stad ter ere van het 750-jarig bestaan van Amsterdam. Tegelijk opent een expositie met deze werken in de schatkamer van het Stadsarchief en is er een digitale expositie op de website van het stadsarchief.

Speciale editie Open Toren Dag Amsterdam 750

Aanvrager: Stichting Open The Doors
Bedrag: 20.000 euro

Op zaterdag 14 juni 2025 opent Amsterdam haar torens tijdens de ‘Open Toren Dag’, onderdeel van de ‘ToekomstTiendaagse’. Iedereen, van buurtbewoners tot bezoekers uit de regio, kan gratis een kijkje nemen in diverse iconische torens van de stad. Dit evenement vertelt het verhaal van Amsterdam door stedelijke ontwikkeling, architectuur, economische bijdrage, geschiedenis en toekomst van deze imposante bouwwerken te belichten. Het doel is om niet alleen kennis te delen, maar ook om de banden tussen torengebruikers en oude en nieuwe buurtbewoners te versterken. Verken torens zoals de Oudekerkstoren, Westertoren, Zuiderkerkstoren, Posthoornkerk, Ransdorpertoren, Zuidas-torens en zelfs de Skylounge van Venturo in Oost en de moskeetoren aan de Rozengracht. Wees welkom!

Amsterdams BuurtFilmFestival – OnTour voor Amsterdam 750

Aanvrager: Stichting Wijkcentrum De Pijp
Bedrag: 20.000 euro

In vier verschillende stadsdelen organiseert Stichting Wijkcentrum de Pijp een buurtfilmevenement, dat voorafgegaan wordt door workshops waarin buurtbewoners leren om zelf een buurtfilm te maken. De gemaakte films maken kans om op een speciale Amsterdam 750 editie van het jaarlijkse Amsterdam Buurt Filmfestival (editie feb 2025) vertoond te worden.

De Amsterdammer anno 2025 geschilderd door de nieuwe generatie Amsterdammers

Aanvrager: IMC Weekendschool
Bedrag: 20.000 euro

Het verhaal van de stad Amsterdam wordt gekenmerkt door een rijkdom aan diversiteit, iets wat vaak ontbreekt op traditionele museummuren. Daarom geeft IMC Weekendschool de stad een bijzonder cadeau: een schilderij van de Amsterdammer anno 2025, in al zijn diversiteit, geschilderd door jonge Amsterdammers. Dit kunstwerk wordt gecreëerd door leerlingen van IMC Weekendschool Amsterdam Noord en Zuidoost, in samenwerking met kunstenaars uit de stad. Het schilderij zal schitteren in het Amsterdam Museum ter ere van het 750-jarig jubileum van de stad.

Amsterdammers uit verschillende wijken kunnen hier ervaren hoe zij deel uitmaken van het Amsterdamse verhaal. De leerlingen gaan tijdens vier lessen op avontuur, bezoeken verschillende stadsdelen en interviewen inwoners. Met deze verhalen in hun achterhoofd, creëren ze uiteenlopende portretten. Het resultaat? Een kunstwerk dat een blik werpt op Amsterdam in 2025, zoals de Nachtwacht dat deed voor het Amsterdam van 1642.

The statue of Amsterdam

Aanvrager: La isla Bonita
Bedrag: 10.000 euro

Ter ere van 750 jaar Amsterdam creëert La Isla Bonita een voorstelling waarin vijf queer performers de huidige staat van queer emancipatie in de stad onderzoeken. Vertrekkend vanuit de kunst van het levende standbeeld – de vaardigheid om urenlang stil te staan – verkent de voorstelling hoe Amsterdam de vrije geest omarmt en gemeenschappen verbindt. Daarbij stelt zij de vraag: ontmoeten diverse groepen elkaar werkelijk? Echte emancipatie ontstaat door de ontmoeting met de Ander, iemand die anders is dan wij. Is Amsterdam werkelijk vooruitstrevend en inclusief, of is er sprake van polarisatie? Door stilstand als een fysiek middel voor vooruitgang te gebruiken, creëren ze een krachtige filosofische metafoor: dat zelfs in stilte vooruitgang mogelijk is.

De Talentlunch

Aanvrager: St Sociaal Ondernemend Opbouwwerk Zuid
Bedrag: 10.000 euro

Op 1 september 2025 wordt het 750-jarig bestaan van Amsterdam groots gevierd met de ‘Talentlunch’, een spectaculaire talentenjacht voor alle getalenteerde buurtbewoners van Zuid. Het historische Olympisch Stadion vormt het decor waar 750 enthousiaste toeschouwers samenkomen. In samenwerking met welzijnsorganisaties SOOZ en Combiwel, buurtbewoners, lokale ondernemers en bedrijven van de Zuidas, wordt niet alleen talent een podium geboden, maar ook een lunch georganiseerd die de onderlinge verbinding versterkt. Bekende Amsterdammers geven enkel positieve feedback als juryleden om het zelfvertrouwen van de deelnemers te vergroten. Na de talentenjacht wordt een winnaar gekozen, gevolgd door een gezamenlijke flashmob als blijvende herinnering aan het 750-jarig bestaan van de stad.

Verweven Generaties

Aanvrager: Denzel Veerkamp
Bedrag: 10.000 euro

Modeontwerper Denzel Veerkamp creëert een unieke mode-collectie met overgebleven kleding van zijn beide Amsterdamse oma’s. Hij wil het verhaal achter deze kledingstukken delen met zoveel mogelijk Amsterdammers. De stukken worden vervaardigd in zijn eigen atelier, waar hij samenwerkt met een team stagiaires. Hiervoor gebruiken ze textiel uit de huishoudens van beide oma’s, die vanwege Alzheimer hun thuissituaties hebben moeten aanpassen. Deze bijzondere collectie zal op diverse locaties te bewonderen zijn. Zoals in verzorgingstehuis d’Oude Raai (Cordaan) tijdens de viering van Keti Koti en tijdens Amsterdam FashionWeek en op het International Art Talent Festival. Tijdens de show in het verzorgingstehuis zal Veerkamp zijn diepgaande kennis over de herkomst, betekenis en kracht van de traditionele Koto dracht delen met het publiek. Bewoners van het tehuis, hun familie en buurtbewoners worden uitgenodigd om deel te nemen aan dit bijzondere evenement. Bewoners met een mooie koto of jurk worden uitgenodigd om mee te lopen op de catwalk, mee te dansen na afloop, of hun verhalen te delen met het publiek: alles wordt aangemoedigd!

We don’t want to be stars (but parts of constellations)

Aanvrager: Stichting Suns and Stars
Bedrag: 10.000 euro

Dit programma, ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam, draait om de vraag: “Hoe creëren we een ontmoetingsplaats voor het beoefenen en aanscherpen van de kunst van het wederkerig afhankelijk samenleven?” Het omvat een driedaags Symposium bij GROND, Bajesdorp, met bijdragen van onder andere Elke Uitentuis, We Sell Reality, Ola Hassanain, Winnie Herbstein, Margit Säde, Eléonore de Montesquiou en Viktorija Ilioska. Daarnaast organiseert Filmhuis Cavia een eendags filmfestival, samengesteld door Hyeisoo Kim en de curatoren van Suns and Stars, gericht op hoe we in partnerschap leven met onze omgeving. En hoe deze vormen van samenleven worden ontwikkeld in de marges van de samenleving. Tot slot zijn er performances op het Marineterrein. Deze drie evenementen vinden plaats met als gemeenschappelijke inspiratiebron en uitgangspunt het concept Langar: gratis maaltijden voor iedereen, gemaakt door iedereen. Langar illustreert dat de praktijk van geven en ontvangen voor iedereen toegankelijk is.

Bouwen en Leven op Plan Zuid – biografie van een gebouw en zijn bewoners

Aanvrager: Sonja van der Valk
Bedrag: 10.000 euro

In het project “Bouwen en Leven op Plan Zuid” brengen Uitgeverij Noord-Holland en de bewoners samen de geschiedenis van een Amsterdams huizenblok tot leven. Dit blok, gebouwd in 1923 door de voormalige Coöperatieve Bouwvereeniging van het District Amsterdam der Vereeniging ‘Eigen Hulp’, omvat 66 woningen, nu verdeeld over 20 panden, elk met een eigen Vereniging van Eigenaren. De microgeschiedenis van dit gebouw en zijn bewoners zit vol verrassingen en weerspiegelt tegelijkertijd de grotere geschiedenis van Amsterdam: standsverschillen, kolonialisme, de Tweede Wereldoorlog, emancipatiebewegingen, globalisering en neoliberale politiek. Dit project benadrukt de waarde van het culturele erfgoed en deelt boeiend materiaal in de vorm van een boek. De verhalen uit het boek komen in de buurt tot leven door middel van een feestelijke presentatie en het programma “Rondje Verhalen”. Dit project zal de geschiedenis en de gemeenschap van Plan Zuid verrijken en inspireren

Amsterdam 3hoog achter

Aanvrager: Jet Nijkamp
Bedrag: 10.000 euro

Bewoners koesteren hun uitzicht op een boom en delen graag de verhalen die daarbij horen. Voor ‘Amsterdam 3hoog achter’ maakt Jet Nijkamp ruim 50 tekeningen van uitzichten op bomen vanuit woningen verspreid over Amsterdam en Weesp. Ter gelegenheid van de 750ste verjaardag van bomenstad Amsterdam brengt Nijkamp deze bijzondere uitzichten en verhalen samen in een inspirerende expositie met randprogrammering en een publicatie. Haar boodschap: voor de leefbaarheid in de stad zou iedereen vanuit huis uitzicht op een boom moeten hebben, ongeacht het type woning. Het project omvat tekeningen van bomen vanuit diverse woonomgevingen zoals de Bijlmerflat, woonboten, en sociale huurwoningen. Ook verschillende boomsoorten, zoals de Amsterdamse iep, kastanje, esdoorn, en plataan, worden in beeld gebracht. Vijf getalenteerde bewoners-dichters schrijven gedichten bij de tekeningen en drie deskundige boomexperts van de gemeente Amsterdam zijn nauw bij het project betrokken. Dit project documenteert op unieke wijze de verborgen bomenverhalen van Amsterdam in beeld en woord!

O mooie Westertoren, ode aan de Amsterdamse Smartlap

Aanvrager: Signe Zeilich-Jensen
Bedrag: 10.000 euro

Tijdens het jubileumjaar van Amsterdam brengt het Amsterdams Smartlappenkoor de unieke muzikale traditie van de stad, de Amsterdamse smartlap en het Jordaanlied, tot leven. Al meer dan 30 jaar zingt het koor onder leiding van dirigent Paul van Utrecht, die de prachtige meerstemmige arrangementen schrijft. Het doel is om oude, jonge en nieuwe Amsterdammers te enthousiasmeren voor het samen zingen. Er worden laagdrempelige smartlappen-workshops georganiseerd in buurthuis Het Claverhuis. Iedereen is ook welkom bij de meezingconcerten in de Westerkerk, met gastoptredens van bekende Amsterdamse zangers zoals Jan Eilander (Trio Bier), Dolly Bellefleur (Ruud Douma) en Silver Metz.

Ter ere van Amsterdam 750 worden nieuwe smartlappen geschreven door componisten Fons Merkies en Bob Zimmerman, en tekstschrijvers Ivo de Wijs en Jacques Klöters. Deze nieuwe liederen worden tijdens de workshops ingestudeerd en gezongen tijdens de concerten.

Zo wordt een toegankelijk evenement gecreëerd voor alle Amsterdammers, waarbij de traditie van de Amsterdamse smartlap in ere wordt gehouden en deelnemers genieten van het plezier van samen zingen.

DICHTER. Amsterdam is jarig

Aanvrager: Jos van Hest
Bedrag: 10.000 euro

Op Wereldpoëziedag, 21 maart 2025, brengt dichter en poëziedocent Jos van Hest een speciale uitgave van het tijdschrift DICHTER. uit. Deze editie, ter ere van Amsterdam 750, bevat gedichten over de stad met uiteenlopende onderwerpen zoals de Nachtwacht, het Anne Frankhuis, de grachten, andere culturen, nieuwkomers, het zonlicht op het graf van Saskia in de Nieuwe Kerk, en Keti Koti. De gedichten worden vergezeld door tekeningen van Tom Heerschop, afkomstig uit het Stadsarchief Amsterdam.

Deze speciale uitgave wordt uitgedeeld aan 8000 leerlingen van groep 8 op alle 230 basisscholen in Amsterdam. Op 21 maart lezen de leerlingen het eerste gedicht uit hun bundel. Daarna lezen ze elke schooldag een gedicht, vijf per week, gedurende tien weken. Dit biedt een plezierige en effectieve manier om poëzie te integreren in hun leven.

Door dagelijks poëzie te lezen, voor te lezen en zelf te schrijven vieren de leerlingen de 750ste verjaardag van Amsterdam.

Dagboek van een vrijdenker

Aanvrager: Anita van Oosterbosch
Bedrag: 10.000 euro

Anita Oosterbosch heeft een speciaal dagboek uit 1969 gekregen uit een nalatenschap. Het dagboek is geschreven door een jonge homoseksuele man en biedt een uniek kijkje in de vrijheid en tolerantie van Amsterdam, wat destijds veel mensen naar de stad trok. Oosterbosch heeft het dagboek gedigitaliseerd en gaat het uitbrengen in een oplage van 500 exemplaren. Jan van Mersbergen, een bekende schrijver, zal het boek redigeren, vormgeven en corrigeren. Tijdens de boekpresentatie zullen jonge artiesten passages uit het dagboek vertalen naar moderne performances. Rob van Zandvoort, een veelzijdige muzikant, theatermaker en producer, organiseert deze unieke avond. In samenwerking met RozeZorg 50+ en verschillende zorginstellingen organiseert Oosterbosch gedurende het jubileumjaar inloopmiddagen voor roze senioren, waarbij het dagboek centraal staat. Deze middagen worden mede gepresenteerd door bekende en opkomende jonge Amsterdammers.

In september 2025 zal het originele dagboek inclusief de digitale versie officieel en feestelijk worden overhandigd aan de stad Amsterdam, bij het dagboekarchief van het Meertens Instituut.

Amsterdam 750 jaar Vrijhaven voor Muzikanten

Aanvrager: Stichting Muze van Zuid
Bedrag: 10.000 euro

Amsterdam heeft altijd als een vrijhaven gediend voor muzikanten, waar muziek en musici alle ruimte hebben om tot bloei te komen. In Amsterdam Zuid, bij het Amsterdams Muziek Lyceum en het conservatorium aan de Bachstraat en Van Baerlestraat, vonden musici een warm welkom. Zelfs gedurende de oorlog konden musici en acteurs blijven optreden in huizen van Zuid tijdens zogenoemde ‘zwarte avonden’. Muze van Zuid wil deze rijke traditie voortzetten in september 2024 en september 2025 met huisconcerten door topmusici, musici van alle leeftijden en componisten, van kinderen van het Leertuinorkest en koor tot de 90-jarige Theo Loevendie. Van klassiek en jazz tot wereldmuziek, alle genres komen aan bod. Huis- en buurtbewoners worden aangemoedigd om deze waardevolle traditie te behouden voor de toekomst en musici uit alle windstreken te blijven steunen. Als huisfilosoof zal Denker des Vaderlands Marjan Slob haar visie geven op 750 jaar ruimte voor muzikanten in Amsterdam, met een aftrap in de editie van 2024 ter viering van Amsterdam 750 bij Muze van Zuid.

Interwoven Garden

Aanvrager: De Ateliers
Bedrag: 10.000 euro

Het project ‘Interwoven Garden’, geleid door Woonhuis – De Ateliers en initiatiefnemer Éamonn Harnett, wil een blijvende artistieke erfenis creëren ter ere van Amsterdams 750-jarig jubileum. Het brengt geschiedenis, kunst en gemeenschap samen door de herontwikkeling van de binnentuin op Stadhouderskade 86, waar kunstenaars, studenten en buurtbewoners samenkomen. De tuin symboliseert zowel fysiek als metaforisch het concept van verwevenheid, met wilgentenen als centraal materiaal dat zowel naar historische als hedendaagse praktijken verwijst. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol en wordt zichtbaar door het gebruik van bouwmaterialen en beplantingen die verwijzen naar circulaire economie en upcycling. De tuin zal eetbare planten bevatten en fungeren als een educatieve ruimte, met workshops en onderzoekstrajecten in samenwerking met studenten van de Gerrit Rietveld Academie. Het project wordt ingewijd met een buurtbarbecue en een speciale artistieke performance. ‘Interwoven Garden’ biedt niet alleen een esthetische verbetering van de buurt, maar ook een blijvende herinnering aan het 750-jarig jubileum van Amsterdam. Als het project is afgerond is er een prachtige kunstzinnige tuin gecreëerd die toegankelijk is voor bewoners en bezoekers van Amsterdam.

Buurttuin Hoofddorpplein

Aanvrager: Fran Boon
Bedrag: 10.000 euro

Bewoners van de Hoofddorppleinbuurt slaan de handen ineen met Openbare Basisschool De Notenkraker om een nieuwe buurttuin te realiseren. Voorheen was op deze plek al een buurttuin, maar door nieuwbouw moest deze verdwijnen. Nu de bouwwerkzaamheden zijn afgerond, willen zij deze waardevolle ruimte opnieuw benutten voor een gezamenlijke tuin. Doel is om een prachtige tuin te creëren waar buurtbewoners kunnen samenkomen en genieten, vooral voor diegenen die momenteel alleen een balkon hebben. De tuin zal ook educatieve waarde bieden voor de kinderen van de Notenkraker en bijdragen aan de biodiversiteit van planten en insecten in de stad. Alle bewoners uit nabijgelegen straten zoals Westlandgracht, Vogelenzangstraat, Woestduinstraat, Leiduinstraat, Groenendaalstraat, Warmondstraat en Theophile de Bockstraat worden bij dit initiatief betrokken. Na de eerste inrichting zullen vrijwilligers maandelijks gezamenlijk onderhoud uitvoeren.