Aangepaste subsidieregeling Stichting Amsterdam 750

19/07/2024

Per 9 juli 2024 werkt Stichting Amsterdam 750 met een vernieuwde subsidieregeling. Deze aanpassingen zijn ontworpen om een eerlijke verdeling van middelen over de stadsdelen te waarborgen en om nieuwe aanvragers de kans te geven financiële steun te ontvangen. Hier zijn de belangrijkste veranderingen

Verwijdering van de partnerbeperkingsregel

De eerdere bepaling dat personen en organisaties maximaal twee keer als officiële partner mochten optreden bij een gehoneerde aanvraag is vervallen.

Extra deelplafond voor gelijke spreiding over stadsdelen

Er is een nieuwe bepaling toegevoegd waarin de directie de mogelijkheid heeft om deelplafonds in te stellen voor specifieke stadsdelen. Dit wordt toegepast als blijkt dat de subsidies onevenredig over de stadsdelen verdeeld raken. Dit initiatief is gericht op het waarborgen van een gelijke spreiding van middelen over de hele stad.

Geoormerkte bedragen en extra budget

Er kunnen ook via een extra deelplafond bedragen worden geoormerkt voor bepaalde thema’s, disciplines of wijken. Dit betekent dat er extra budget beschikbaar wordt gesteld voor projecten die aansluiten bij vooraf bepaalde thema’s of die plaatsvinden in specifieke gebied. Het gaat om de volgende oormerken:

Update uitsluitingsgrond Kunstenplan en BIS

Aan de regeling is toegvoegd dat organisaties die een vierjarige subsidie zullen ontvangen vanuit het Kunstenplan 2025-2028 of op naam zijn aangewezen in de Amsterdam Bis van de gemeente Amsterdam voor de periode 2025-2028 niet in aanmerking komen voor subsidie van Stichting Amsterdam 750. Dit naast organisaties die momenteel zijn aangewezen in de BIS of een vierjarige subsidie ontvangen in het kader van het huidige kunstenplan, deze konden al geen aanvraag doen.

Wel kunnen organisaties die zijn aangewezen in de BIS of vierjarige subsidie krijgen vanuit het kunstenplan meedoen als partner.

Overige

Daarnaast zijn een een aantal praktische en administratieve wijzigingen doorgevoerd, en verduidelijkingen opgenomen in de toelichting.

Wij moedigen alle potentiële aanvragers aan om de nieuwe regeling zorgvuldig te bestuderen voordat zij een aanvraag indienen. Voor meer informatie of bij vragen kun je contact opnemen via info@stichtingamsterdam750.nl.