Toekenningen Pilotronde Stadsdeel West

12/07/2022

Bij de pilotronde voor Stadsdeel West zijn er 7 aanvragen gehonoreerd.

VRIJMIBOKSEN

Aanvrager: Ibu Koike Hess met als samenwerkingspartners Ettaki gym, XXL Nutrition, KO Fighters en Geen Stress Amsterdam.
Bedrag: 10.000 euro

In de periode 2022 en 2023 vinden er gemiddeld twintig keer per jaar een sportieve versie van het concept ‘vrijmibo’ plaats. Tijdens dit sportnetwerkevenement komen jongeren in aanraking met lokale ondernemers en mensen uit het bedrijfsleven. Na afloop worden de deelnemers uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan. Om dit te stimuleren verzorgen lokale dj’s de muziek en voorziet XXL Nutrition de deelnemers in sportdrankjes. Voor dit project wordt samengewerkt met partners Ettaki gym, XXL Nutrition, KO Fighters en Geen Stress Amsterdam.

De XXXL speelgoed ruilbeurs

Aanvrager: Conchita van Doorn met als samenwerkings-partners De Hallen, Emporium of Wonders, OBA De Hallen en Swip Swap app.
Bedrag: 10.000 euro

Met dit project wordt de 750ste verjaardag van Amsterdam gevierd door kinderen tussen 1 en 12 jaar cadeaus aan elkaar te laten geven zonder dat nieuwe grondstoffen hoeven te worden gebruikt. In De Hallen in Amsterdam West herverdelen Amsterdammers ruim 10.000 speelgoed-items. Daarnaast kunnen bezoekers een week lang meedoen met activiteiten zoals duurzame workshops, een knutseltafel en een kindervoorstelling bezoeken.

De bucketlist van West

Aanvrager: Stichting ZID met samenwerkingspartners choreograaf Jort Faber en ontwerper en fotograaf Maria Morales.
Bedrag: 10.000 euro

Kunstenaars en bewoners gaan samen op onderzoek naar geheime en onontdekte plekken in Amsterdam West. Een artistiek programma dat bestaat uit workshops, drie theaterevenementen en een publicatie. Stichting ZID werkt voor dit project samen met choreograaf Jort Faber en ontwerper en fotograaf Maria Morales.

De Buurtkamer

Aanvrager: Stichting Meneer Howard & Co
Bedrag: 20.000 euro

De Buurtkamer is een plek waar buurtbewoners elkaar op een laagdrempelige manier kunnen leren kennen. Het is een ontmoetingsplaats waar jong en oud samenkomen voor eten, theater en muziek en wordt gerund door een diverse groep vrijwilligers die het kloppende hart van de organisatie vormen. Zij leggen waardevolle verbindingen tussen bewoners van Stadsdeel West. Met het toevoegen van nieuwe activiteiten, zoals maandelijkse gratis theateroptredens en extra edities van ‘Eten met je Buren’, streeft De Buurtkamer ernaar om nog meer mensen uit de buurt met elkaar te verbinden.

Damsko Goons

Aanvrager: Stichting ccd producties met samenwerkingspartners Kinkerbuurtschool en basisschool De Zeeheld.
Bedrag: 20.000 euro

Damsko Goons is een tweedelig filmproject voor kinderen van de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs in Amsterdam. Kinderen van vijf verschillende basisscholen in Amsterdam-West ontwikkelen samen een filmjournaal. Het doel is dat de deelnemers bewust worden van de stad en de geschiedenis door te kijken naar het verleden, heden en de toekomst. Tijdens het project ontwikkelen ze verschillende vaardigheden; onderzoek doen, presentatieteksten schrijven, presenteren voor de camera, filmen en editen. Na afloop mag een selectie van talentvolle kinderen deelnemen aan verschillende masterclasses die toewerken naar de eindfilm Damkso Goons, waarbij hetzelfde concept naar een hoger niveau wordt getild. De masterclasses vinden plaats in het Dijktheater in Tetterode op de Bilderdijkstraat. De eindfilm wordt vertoond in een filmzaal in West en op Salto TV

Waanzinnig West

Aanvrager: Luan Buleshkaj met samenwerkingspartners Fouad Lakbir, Nederlands Blazers Ensemble en Podium Mozaïek.
Bedrag: 50.000 euro

Waanzinnig West bestaat uit een serie verhalen, beelden, concerten, audiofiles, theatrale stadsgesprekken en een educatief programma. Samen met storyteller Fouad Lakbir worden verhalen uit Amsterdam West verzameld en gedeeld en talentvolle performers gescout. In drie etappes wordt vanaf 2022 toegewerkt naar een grote happening in 2025 in het Erasmuspark.

Rouwen en vieren

Aanvrager: Stichting Pop Up Werk met samenwerkingspartners MidWest Amsterdam, de Jeruzalemkerk en ondernemersvereniging BIZ Jan Eef.
Bedrag: 50.000 euro

Er wordt een bijdrage gevraagd voor de realisatie van een jaarlijks terugkerende kas op het Mercatorplein waar buurtbewoners kunnen stilstaan bij wat ze hebben verloren. In de kas kunnen zij in de laatste twee weken van december een kaarsje branden, een gedenkteken maken of een lint met een dankgroet in een boom hangen. De ruimte voor de kas is een performance-plek waar kunstenaars, muzikanten en verhalenvertellers vorm geven aan wat rouwen en vieren kunnen betekenen. Na drie pop-up jaren wordt een permanente plek gerealiseerd in het poortje bij de Hudsonhof.

Tribunes in de stad

Aanvrager: Collectief SLPLZN, met als samenwerkingspartners MidWest, De Hallen, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en De Havelaar
Bedrag: 50.000 euro

Tussen april 2023 en oktober 2024 plaatst community-theatercollectief SLPLZN maandelijks kleine, middelgrote en grote tribunes in Amsterdam West. Het gewone leven wordt kunst: denk aan een schoolplein terwijl de school uitgaat, een gezamenlijke lunch in het verzorgingstehuis of een verhuizing. SLPLZN zoekt met Tribunes in de Stad de kwetsbaarheid van een (plotselinge) ontmoeting en de grenzen tussen realiteit en geënsceneerde werkelijkheid op.