Toekenningen subsidieronde Stadsdeel Oost en Weesp

Bekijk wie een Kado voor de Stad gaan realiseren

12/03/2023

In december 2022 konden bewoners en organisaties uit Stadsdeel Oost en uit Weesp een aanvraag doen bij Stichting Amsterdam 750. Hieronder lees je welke aanvragers met subsidie van Stichting Amsterdam 750 een Kado voor de Stad gaan realiseren.

Bij de subsidieronde van Stadsdeel Oost en Weesp zijn er 12 aanvragen gehonoreerd.

Ons eilandleven

Aanvrager: Jana Bickert
Bedrag: 10.000 euro

Het Zeeburgereiland is de thuis- en broedplaats van heel veel mensen met totaal verschillende achtergronden en verhalen. Sommigen hebben hier tijdens hun studie gewoond, sommigen zijn hier opgegroeid of brengen er hun kinderen groot. Anderen hebben gekraakt of een huis gebouwd met hun eigen handen. Met de recente veranderingen en komende ontwikkelingen op het eiland is de kloof tussen deze gemeenschappen, die ook fysiek gescheiden zijn door een grote weg, groter geworden en de noodzaak om deze delen (opnieuw) met elkaar te verbinden is een grotere uitdaging dan ooit tevoren. Creatieve workshops op verschillende plekken op het eiland zorgen voor nieuwe ontmoetingen en verbindingen.

Theater op straat

Aanvrager: Stichting Beheer Badhuis
Bedrag: 10.000 euro

Vier gratis straattheatervoorstellingen op het theaterterras in Amsterdam Oost. De voorstellingen zullen gaan over de kracht van Amsterdam als toevlucht voor mensen met allerlei verschillende achtergronden door de eeuwen heen. Niet alleen de geschiedenis, maar ook de groei van Amsterdam wordt uitgebeeld. Deze thema’s worden gecombineerd met actuele thema’s waar we in de huidige samenleving mee te maken hebben in de stad.

Kijk -en luisteravontuur door Stichting Jeugdland Amsterdam

Aanvrager: Stichting Jeugdland
Bedrag: 20.000 euro

In de zomer van 2024 bestaat Stichting Jeugdland Amsterdam 75 jaar. Een jaar later bestaat de stad Amsterdam 750 jaar. Om aandacht te geven aan deze mijlpalen gaat Stichting Jeugdland verhalen verzamelen uit de directe omgeving van Jeugdland om deze blijvend zichtbaar en hoorbaar te maken voor kinderen en hun ouders, familieleden, verzorgers uit Amsterdam-Oost en de rest van de stad of daarbuiten. Met die verzameling van verhalen van vroeger en van nu als inspiratiebron wordt een kijk- en luisteravontuur ontwikkeld dwars door het gebied van Jeugdland, Hemelse Tuinen en het Flevopark aan het Nieuwe Diep. Een uniek stuk groen midden in de stad dat we voor de gelegenheid ‘natuurgebied Oost’ dopen. Het kijk- en luisteravontuur vertelt bijzondere verhalen over deze groene oase en haar bewoners; planten, dieren en mensen, vroeger, nu en later. De verhalen worden onder meer verteld door kinderen en buurtbewoners zelf.

Toko Riboet

Aanvrager: Stichting Castel Bianco
Bedrag: 20.000 euro

Toko Riboet is een interactieve expositie over toko’s en de Indische eetcultuur. De expositie wordt samengesteld op basis van verhalen en objecten uit heel Amsterdam. Direct bij het betreden van de expositie, krijgen bezoekers in geur, beeld en geluid een veelomvattende indruk van de geschiedenis van toko’s (winkeltjes met Aziatische producten) en warungs (kleine Indonesische eethuisjes) in Nederland en de doorontwikkeling van hun vorm en functie in de huidige tijd. Er zijn podcasts te beluisteren, objecten, video- en fotoportretten te zien, die de bezoekers onderdompelen in de diversiteit van de toko-beleving. Ook dragen bezoekers zelf bij aan de expositie door het inscannen van hun familie-kookschrift, het delen van hun ervaring, recept of herinnering, of het in bruikleen geven van objecten.

Weesp wijkt uit

Aanvrager: Kwartiermakers Weesp

Bedrag: 20.000 euro

Een viering van Weesp als nieuw stadsgebied van Amsterdam met een theaterroute door de zeven wijken van Weesp. We hebben een eerder editie gehouden tijdens de samensmeltingsweek op 20 maart 2022 in opdracht van de Gemeente Weesp en dat was een groot succes. Deze editie is meer gericht op het ook bereiken van de Amsterdammers. Het is een leuke uitgebreide kennismaking met wat Weesp te bieden heeft op cultureel en maatschappelijk vlak.

Plein & Fest

Aanvrager: Stichting Podiumpartners
Bedrag: 20.000 euro

In dit project is stadsdeel Oost een werk- en ontmoetingsplaats zonder muren, waarbij de mensen en gebouwen fungeren als decor en als acteurs. Mensen zijn hier vanuit de hele wereld neergestreken om op deze plek, in dit onbegrensde atelier, op dit buitenpodium, een rijkheid aan kunst en cultuur met elkaar te maken en delen. Plein & FEst creëert een knooppunt waar al die organisaties, individuele makers en bewoners die Amsterdam Oost rijk is de mogelijkheid hebben om met elkaar te verbinden en de rijkdom aan culturele uitingsvormen samen te vieren . Het programma zal geleidelijk vorm krijgen.

‘De Omval Vertelt’

Aanvrager: Mischa Woutersen
Bedrag: 20.000 euro

Een participatief cultuurhistorisch onderzoeksprogramma om samen met bewoners een nieuw hoofdstuk te schrijven voor het gebied rondom voormalige Café De Omval. De Omval vertelt gaat verhalen ophalen in de vorm van gesprekken, audiointerviews, podcasts, fotografie en opgeschreven verhalen. Samen met elkaar gaan we deze verhalen delen en duiden, op zoek naar de ziel en identiteit van het gebied. Zo bouwen we, met een focus op een verbindende nieuwe identiteit, aan de toekomst van de hele plek rondom het voormalige café. Centraal staat dat het hele proces gebeurt door bewoners zelf. Het cultuurhistorisch onderzoek en de opgehaalde verhalen worden gebundeld in een boekje.

De Levende Krant: Staat van de Stad

Aanvrager: Markttheater
Bedrag: 20.000 euro

Een speciale editie van De Levende Krant voor de verjaardag van Amsterdam. De Levende Krant is een nieuwsshow op straat waarin (stads)nieuws op aangrijpende, directe en hilarische wijze besproken wordt. Sketches, liedjes, columns en cartoons wisselen elkaar in hoog tempo af, zijn op de huid van de actualiteit en per buurt anders. Er wordt koffie gedronken met de buurvrouw, ambtenaren en andere gasten, de kaasboer krijgt de microfoon aangereikt, en publiek bepaalt mee hoe de krant eruit ziet. Vanuit een intensieve dialoog met de stadsredactie -waarin journalisten en buurtbewoners zetelen – werpt een divers team aan theatermakers een kritisch licht op de meest actuele en verborgen nieuwswaardigheden uit de buurt en wereld daaromheen.

De eeuwig jonge stad verteld door jongeren

Aanvrager: Krase Research & User Experience
Bedrag: 20.000 euro

Dit project verbeeldt de recente geschiedenis van de stad door de ogen van jonge Amsterdammers van 10 tot 15 jaar. In workshops leren ze fotograferen, onderzoek doen en een interactieve expositie inrichten die via grote schermen op verschillende plaatsen in de stad wordt getoond. Voorbijgangers bedienen de schermen met hun smartphone.

KinderKunstBiënnale – Collectie Amsterdam

Aanvrager: Stichting Samen tussen Amstel en IJ
Bedrag: 50.000 euro

Als verjaardagscadeau voor de stad geven basisschoolkinderen uit Amsterdam Oost, een kinderkunst-tentoonstelling cadeau. Een tentoonstelling met de titel: Collectie Amsterdam. Collectie Amsterdam laat zien wat er gebeurt als kinderen in aanraking komen met kunst en als er kunstenaars in de klas komen. Collectie Amsterdam is een collectie van het NU. Een nog niet bestaande collectie vol objecten, mode, fotografie, muziek, dans en verhalen. De Collectie maakt verbinding met het heden, het verleden en met de toekomst. De collectie wordt de komende 2 jaar door kinderen op school gemaakt en in 2025 getoond op de KinderKunstBiënnale.

Amsterdam Verteld door Amsterdammers

Aanvrager: Stichting Stichting CQ Film
Bedrag: 50.000 euro

Een Oral History project waarin Amsterdammers vanaf ca. 80 jaar aan het woord komen over hun leven en over thema’s uit de geschiedenis van de stad. De persoonlijke thema’s zijn verweven met de grotere overkoepelende thema’s. De opnamen worden opgenomen in een archief en er komt een audiovisueel document van 50’ dat in het eerste deel van het 750-jarig bestaan publiekelijk vertoond wordt voor Amsterdammers. Ook wordt het uitgezonden door NH Media. Al het materiaal wordt gearchiveerd door NH en blijft beschikbaar. In een latere fase wordt dit materiaal digitaal ontsloten.

Oostcast

Aanvrager: Buro Braak
Bedrag: 50.000 euro

Dit project vertelt over de onderbelichte koloniale geschiedenis van de straatnamen in de Indische Buurt. Wat weten bewoners van Oost over de straatnamen waarin zij dagelijks bewegen? Waarom is het belangrijk om hier meer over te weten? Het project is ontwikkeld met als doel een completer beeld te geven van de geschiedenis achter de namen en onderzoekt wat dit betekent voor het heden en de toekomst voor onze diverse stad. In de podcast komen o.a. buurtbewoners aan het woord om deze vragen te beantwoorden. De podcast wordt aangeboden via QR-codes op straat en via speciale borden op pleinen en straten in de Indische buurt. Ook is er een wandelroute en zijn er diverse kunstuitingen. Daarnaast is alle informatie over de straatnamen te lezen en te zien op de bijbehorende website.